Blog: Autorijden in Australië

Mocht je een reis gepland hebben naar Australië waarbij een je auto of camper gehuurd hebt, dan wel één gekocht, dan is de volgende informatie misschien handig;

Logisch en bekend, in Australië rijden ze op de linker weghelft. En kort gezegd zijn de algemene verkeerregels niet anders dan in Nederland, alleen dit links rijden maakt het even lastig.

Zodra je je auto instapt merk je uiteraard ook dat het stuur aan de rechterkant zit. De ruitenwisser en richtingaanwijzer zitten omgekeerd, wat hilarische taferelen oplevert tijdens de eerste paar kilometers.
Gelukkig zitten de voetpedalen (rem ,koppeling, gas) op dezelfde plaats. Ditzelfde geldt voor de versnellingen op de versnellingspook, maar omdat je aan de andere kant van deze pook zit, schakel je dus met je linkerhand en zit bijvoorbeeld de 1ste versnelling ‘van je af’ in plaats van ‘naar je toe’.

Oftewel, wennen dus! Je doet er dan ook verstandig aan om de eerste paar kilometer op een rustig stuk te rijden in plaats van direct het drukke stadscentrum in.

Verkeersregels;
Zoals gezegd, deze wijken niet veel af van de algemene regels in Nederland.

De maximum snelheid is als volgt;
– Richting binnen de bebouwde kom eerst 60km/h, daarna 50km/h
– In schoolzones 40km/h, hier wordt veel waarde aan gehecht!
– Buiten de bebouwde kom 80km/h
– Op de snelweg 110km/h, behalve in The Northern Territory, waar je 130km/h mag.

Waar het erg lijkt dat iedereen zich hier prima aan houd en veel geduld heeft, is de rede echter dat snelheidsovertredingen gigantisch duur zijn. Tussen 0-10km/h te hard zit je op een bedrag tot $200,-. Meer dan 10km/h te hard gaat al boven de $500,-. Een goede rede dus om je aan de maximum snelheid te houden. Ook boetes voor het niet dragen van je gordel of rijden onder invloed van alcohol worden zwaar bestraft.
Controles op deze overtredingen vinden vaak plaats in de wat drukkere steden.

Door het vele ‘wildlife’ wat je onderweg tegen gaat komen wordt er aangeraden om niet te rijden na zonsondergang. Het bewijs hiervan zie je regelmatig langs de kant van de weg liggen in de vorm van aangereden kangoeroes (en zelfs aangereden koeien in ‘the outback’).
Een aanrijding met een dier is niet alleen fataal voor het dier, de schade aan je auto kan ook behoorlijk zijn.

Brandstof en tanken;
De meeste auto’s en campers zullen op benzine rijden. Mocht je echter diesel nodig hebben dan is dit ook geen probleem, bijna elk tankstation heeft deze mogelijkheid. LPG is wat minder goed verkrijgbaar.

De meeste tankstations beschikken dan ook over ‘Petrol Unleaded 91’ (meest gebruikte), ‘Premium 98’ (voor nieuwere auto’s), Diesel en/of LPG.

In sommige staten beschikt men ook over Petrol E10. Deze variant benzine is vermengd met 10% ethanol en is ook altijd goedkoper. Navraag over of deze ook in jouw auto mag is wel nuttig, aangezien niet alle motoren deze brandstof mogen hebben.

In het binnenland van Australië mag er geen ‘Petrol Unleaded 91’ verkocht worden, deze is dan ook vervangen door OPAL, welke geschikt is voor elk voertuig wat op benzine rijdt.

Waar in druk bevolkte gebieden er genoeg aanbod is in tankstations, is dit in ‘the outback’ het tegenovergestelde. Rijdt je het binnenland in, zorg er dan altijd voor dat je met een volle tank op weg gaat en deze weer vol tankt als de eerste mogelijkheid zich aanbied (uiteraard afhankelijk van het verbruik van je auto). In ‘the outback’ heten de tankstations ‘road houses’, een plek waar je vaak ook kunt eten en/of overnachten.

Brandstofprijzen
Deze zijn wisselend en voor de toerist wat verwarrend. Ok, de prijs ligt een stuk lager dan in Nederland, dus tanken is niet langer een lijdensweg voor je portemonnee. Maar hoe langer je door Australië reist, des te onlogischer de prijzen worden.

Vooropgesteld is diesel bijna overal duurder dan benzine. Even uitgaande van 1 liter benzine, Petrol Unleaded 91 dus, ligt deze in de regio Melbourne rond $1,10.
Echter kan deze prijs 50km verderop op $1,30 liggen en rond Sydney op $1,40.

Laten we gemakshalve even zeggen dat in alle druk bevolkte gebieden de prijs gemiddeld op $1,30 ligt, dit is €0,90, dus nog altijd erg goedkoop voor ons Nederlanders.

Reis je ‘the ouback’ in en ga/moet je tanken bij een road house dan schieten de brandstofprijzen omhoog. Het is dan vrij normaal dat je tussen $1,80 en $2,10 betaald. Pomphouders geven de schuld aan het feit dat ze zo moeilijk bereikbaar zijn, de andere kant van het verhaal is dat iedereen wel móet tanken, dus de prijs altijd betaald.

Aangezien brandstof toch een belangrijk deel van je reisbudget bevat is dit wel iets om rekening mee te houden.

Overig verkeer;
Over het algemeen kun je op je gemak door Australië rijden, of dit nu in de stad is of op de lange wegen door het binnenland. Op de zeer lange en ietwat saaie wegen door ‘the outback’ groeten tegenliggers elkaar vaak, aangezien het best voor kan komen dat je op 500km slechts 4 auto’s tegemoet rijd.

Daarnaast rijden er de zogenaamde ‘Road Trains’, vrachtwagens met 3 trailers, welke daardoor 53m lang worden. Naast dat dit er imposant uitziet dien je even rekening te houden als deze vrachtwagens je passeren. De remweg van deze voertuigen is zeer lang en ook uitwijken is lastig voor ze. Mocht je twijfelen als je een Road Train tegemoet rijd, rem dan een beetje af en ga zo links mogelijk rijden. Op de onverharde wegen is het aan te raden om zelfs even te stoppen als je in de verte al een dikke stofwolk aan ziet komen rijden.

Zodra je weer in wat bevolkt gebied rijd valt het op dat ze ook hier ruim bedeeld zijn in rotondes. En het mooie hiervan is dat de Australiër deze niet echt snapt. Er zal dan ook bijna niemand zijn die richting aangeeft en als dit wel gebeurd is dit onlogisch. Na 5 rotondes snap je dit echter wel en is het gewoon meebewegen met het overig verkeer.

Rijden over onverharde wegen;
In principe zijn alle hoofdwegen in Australië verhard en kun je dus overal komen met je auto/camper zonder over ‘unsealed roads’ te hoeven rijden. Vaak mag je met je huurauto ook niet over deze wegen rijden, omdat je dan niet verzekerd bent tegen eventuele schade.
Wil je deze wegen wel rijden, huur of koop dan een 4wd, een 4×4 aangestuurde auto.

Daarnaast is het advies van de lokale bevolking om altijd voldoende brandstof, eten en water mee te nemen. Mocht je onverwachts met stukken komen te staan dan is het namelijk lang wachten op hulp (bereik met telefoon is matig tot slecht). Als je als medeweggebruiker iemand ziet met autopech op een ‘unsealed road’, dan ben je verplicht deze te helpen. Doe je dit niet, dan kunnen de gevolgen voor diegene behoorlijk zijn.

Een regelmatige check op olie en koelvloeistof wordt sterk aangeraden door de lokale verhuurbedrijven en autogarages en kunnen verdere problemen voorkomen.  Deze vloeistoffen zijn dan ook bij elk tankstation wel te koop.

4 gedachten over “Blog: Autorijden in Australië”

  1. Erg volledig dit verhaal. Heel veel plezier met jullie verdere reis. We lezen de blog met veel plezier.
    groetjes john en jeannette

  2. Dankje voor deze zeer nuttige informatie! Heb alleen nog een laatje vraagje, hoe zit dat met auto verzekering, eventuuel wegenbelasting?

    1. Beste,
      Zodra je de auto op je naam zet (registreert) betaal je de wegenbelasting en ben je automatisch basis (WA) verzekerd. Check dit even online omdat de registratie eventueel per staat kan verschillen. Voor Victoria bijvoorbeeld kun je gewoon naar een kantoor van VicRoads gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.