Nieuw Zeeland, het Noorder Eiland

Waar we in Australië 2 cyclonen en een grote bosbrand hebben ontweken, in Nieuw Zeeland een overstroming en 2 aardbevingen, was een eenvoudige parkeerplaats met 1 steen die in de weg lag teveel voor Mieke. Gevolg; opgerekte enkelbanden en een bezoekje aan de huisarts.
Hier hebben we overigens ontdekt dat iedere toerist in Nieuw Zeeland verzekerd is voor zorg, zodat je slechts een klein bedrag zelf hoeft te betalen. Een intakegesprek, consult huisarts en het intapen van de enkel heeft ons €20,- gekost, geen geld dus!

Maar goed, na dus in 2 weken te maken hebben gehad met de douane, de politie en nu de dokter, hopen we de brandweer niet nodig te hebben!

Na het vorige bericht hebben we nog enkele dagen doorgebracht op het zuidereiland om nog iets heel moois te zien, de Oahu Stream. Hier vindt je een grote groep zeehonden die vanuit zee, via een riviertje uiteindelijk met z’n allen in een klein meer (incl. waterval) zitten.

Om naar het noordereiland te gaan waren we genoodzaakt de ferry te nemen. Deze reis van 3 uur is meer een toeristische cruise, aangezien je door prachtig landschap vaart, de ‘Marlborough Sounds’.
Foto’s van deze tocht en de zeehonden vindt je hier.

De ferry komt aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Slechts enkele dagen voordat we aankwamen werd dit gebied nog getroffen door noodweer, overstromingen en een aardbeving, gelukkig hebben wij daar geen last van gehad.

Wat vrijwel direct opvalt als je het plaatselijke toeristenbureau bezoekt is de reclame die men maakt om gebieden te bezoeken waar de films ‘Lord of the Rings’ en ‘The Hobbit’ zijn opgenomen. In en rondom Wellington zijn daarvoor diverse locaties gebruikt. Naast deze films zijn er onder andere ook nog ‘King Kong’, ‘Braindead’ en ‘Avatar’ opgenomen.
Wij hebben niets bezocht van dit alles in Wellington, maar gewacht op een bezoek aan ‘Mount Doom’ (in het echt heet deze ‘Mount Ngauruhoe’, maar ‘Mount Doom’ is makkelijker) en Hobbiton, de filmset van de 6 films van ‘Lord of the Rings’ en ‘The Hobbit’.

Eenmaal aangekomen in het nationaal park waar onder andere ‘Mount Doom’ ligt, bleken we daar vanaf de grond weinig van te zien, het was aardig bewolkt en de mooi besneeuwde toppen van de bergen waren dus slecht zichtbaar.
Dit gebied kenmerkt zich doordat er 3 vulkanen vlak bij elkaar liggen en er nog regelmatig vulkanische activiteit word gemeten. Je kunt door dit gebied een prachtige wandeling maken, de ‘Tongariro crossing’, maar deze duurt zo’n 8 uur, nog iets te lang en bergachtig voor de linkerenkel van Mieke.

Deze hebben we dus overgeslagen en zijn doorgereden naar ‘Lake Taupo’. Hier hebben we genoten van enkele mooie watervallen, wilde rivierstromen en de ‘Crater Moon Walk’, een korte wandeling door een gebied waar veel stoom omhoog komt door de grond en modderpoeltjes. Erg uniek om dit te zien. Eenmaal aangekomen in ‘Rotorua’, een dorp verderop, zagen we dit ook, maar nu vergezeld met een enorme zwavelgeur!

Hoewel we geen echte mega-fans zijn van de ‘Lord of the Rings’ en ‘The Hobbit’ films zijn we toch afgereisd naar het dorpje Matamata, oftewel ‘Hobbiton’! Deze naam hebben de inwoners zichzelf gegeven na de laatste opnames van ‘The Hobbit’. Het voormalige weiland waar nu dus deze filmset is gebouwd behoord eigenlijk tot de familie Alexandre. En deze familie vond het wel een goed idee om de filmset in ere te houden en er rondleidingen te gaan geven. Gevolg; 1500 bezoekers per dag die toch wel een behoorlijke entreeprijs neertellen om dit te zien. Toen we dit hoorde steeg het respect (lees: pure jaloezie) voor deze familie en dit briljante idee! We besefte ook dat onze achtertuin in Deurne waarschijnlijk nooit ontdekt zal worden als unieke filmset…laat staan dat we er entree voor kunnen vragen!
Maar ondanks de entreeprijs is het wel hartstikke leuk om daar rond te lopen. Het doet een beetje denken aan de stijl waarin de Efteling is gebouwd, maar is vooral leuk als je de link kan leggen met de boeken of films.

Hoe verder je richting het noorden reist, hoe meer het landschap verandert. We zijn langs kustlijnen gereden die lijken op degene die we gezien hebben in Australië en waar het in de zomer dan ook erg druk is. Dankzij het mooie weer hebben ook wij kunnen genieten van deze kustplaatsen en zijn we uiteindelijk naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland gereden, waar het uitzicht prachtig is.
Foto’s van dit alles vindt je hier….

Na 5 weken gaan we Nieuw Zeeland alweer verlaten. Het land met het teletubbie-landschap, waar het in het zuiden inmiddels is gaan sneeuwen. Zoals eerder beschreven is het verschil met Australië te groot om te spreken welk land nu mooier is. We hebben enigszins geluk gehad met het weer. Het wordt langzaamaan winter in Nieuw Zeeland, wat het rondreizen toch onpraktisch zou maken. We zijn dan ook van mening dat de zomerperiode toch wel de ideale tijd is om dit land te bezoeken. movie streaming

Wat korte feiten op een rij;
– Aantal km’s gereden: 6150

3. Taupo
4. Hobbiton
5. Cathedral Cove

Nu dus op naar Fiji. Het land wat in eerste instantie niet eens in onze planning lag, maar hoe verder we er ons in verdiepte, hoe enthousiaster we werden. Het is daar nu hartje winter, wat betekent dat het er droog is en het er slechts 31 graden wordt…. ;-).
We zullen daar een eilandentour doen die 12 dagen in beslag neemt. Deze eilanden zijn erg klein, er is maar 1 overnachtingsplek en vaak kun je er prima omheen lopen of varen.
Per eiland zullen we enkele activiteiten mogen uitzoeken, waaronder een bezoek aan het eilandje van de film ‘Cast Away’ (met Tom Hanks). Verder bestaan de activiteiten uiteraard uit dingen die je op zee of strand kunt doen.
Na deze 12 dagen verblijven we nog 4 dagen op het ‘Takalana Bay Retreat’. Vanuit hier kun je met een bootje richting een baai met dolfijnen.

Omdat we op Fiji niet echt de mogelijkheid hebben om verdere dingen te plannen, hebben we ons verblijf op Hawaï al helemaal vaststaan. We zullen er in 22 dagen 3 eilanden bezoeken, Oahu, Kauai en Big Island. Daarna vliegen we naar Los Angeles, waar we onze auto ophalen om zo verder te kunnen reizen.

Maar nu eerst dus tijd voor Fiji, tijd voor vakantie…we zijn er aan toe!

De groeten…

Een gedachte over “Nieuw Zeeland, het Noorder Eiland”

1. Dat is niet zo mooi van die enkel. Maar fijne vakantie , tijdens jullie reis. Geweldig om Fiji ook te zien.
    groetjes veel plezier. (en beterschap)