Zon, zee, strand….de westkust!

Wat waren we weer blij dat we de zee weer zagen na dagenlang richting de westkust gereden te hebben. Waar we trouwens dachten dat het wat koeler zou zijn aan zee, hebben we ons daarin flink vergist.
Onderweg merkte we al dat de buitenlucht aanvoelde als een föhn. Dit werd bevestigd door het weerbericht op tv, waar werd verteld dat het in de regio noordwest makkelijk 40 tot 45 graden kan worden. Ook de temperatuurmeter van de motor van onze auto bleef richting de zon wijzen en je kon niet alleen een eitje, maar ik denk zelfs een Chinese rijsttafel voor 22 personen, warm houden op de motor. Tel daar de hoge luchtvochtigheid bij op en je hebt continu een nat shirt van het zweten. ’s Nachts ‘koelt’ het dan af naar een onaangename 30-35 graden….Om te ervaren wat we hier bedoelen raden we je aan om in je slaapzak in een Turks Stoombad te overnachten, dan benader je het redelijk….. ?

Maar het goede van dit alles, is dat ook hier campings beschikken over een zwembad en we ons hebben gehouden aan het advies van de lokale bevolking; water drinken en niets doen! Met name dit laatste hebben we tot in perfectie uitgevoerd.

Eenmaal aangekomen in Broome, het noordelijkste stadje van de westkust, hebben we in ieder geval kunnen genieten van de zon die ’s avonds achter de zee zakt. Uiteraard geen wereldwonder, maar erg mooi om te zien in combinatie met de roodachtige rotsomgeving aan de kustlijn.
Sowieso is de kustlijn zelf stukken mooier dan de oostkust. Mooiere stranden, mooiere natuur daar omheen en veel meer te zien in zee, onder water.

Dit hebben we vooral mogen zien in Exmouth en Coral Bay. Waar de oostkust het ‘Great Barrier Reef’ heeft, kun je hier boven koraal zwemmen als je slechts 2 meter de zee in loopt. De waterdichte action-cam kwam hier goed van pas om de tropische vissen te fotograferen en te filmen. (foto’s, klik hier)

Apart om te zien is dat deze plaatsen slechts zeer kleine dorpen zijn. Coral Bay bestaat uit 1 straat, met 2 campings en een slechte supermarkt, terwijl je gezien de omgeving, een mega commercieel uitgebaat resort verwacht. Dit maakte dat alles erg relaxed overkwam en we in zeer goed weer heel erg mooie dingen hebben mogen zien.Watch Full Movie Online Streaming Online and Download

Het voordeel van reizen naar het zuiden is dat de eerder genoemde luchtvochtigheid afneemt. Oftewel, als de zon ’s avonds onder gaat, is het buiten heerlijk! Geen muggen, geen vliegen, dus lekker buiten zitten naar andere mensen kijken (en daar uiteraard een mening over hebben, ze verstaan ons toch niet!).

Een ander voordeel; het is ons eindelijk gelukt in één keer normaal de was te doen! Niet meer 3x moeten afhalen vanwege onverwachte regen, maar lekker wassen, ophangen, drogen en afhalen. Deze laatste 2 stappen hebben trouwens maar 10 minuten geduurd, aangezien de was drogen met 40 graden in de zon aardig snel gaat.watch movie Beauty and the Beast 2017 now

Ondanks dat er erg mooie dingen te zien zijn, aan de westkust liggen de plaatsen gemiddeld toch nog 250 tot 300km uit elkaar. Het grote voordeel is wel dat dit zeker de moeite waard is, zoals ons bezoek aan Monkey Mia, gelegen aan Shark Bay. Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, kun je hier dolfijnen spotten. Deze zwemmen voornamelijk ’s ochtends langs de kustlijn, dus mocht je zelf in zee zwemmen dan kunnen deze dieren makkelijk op een paar meter van je vandaan zijn. Enkele van deze dolfijnen zijn geselecteerd voor een voedingsprogramma. Dit is dan weer leuk om te zien, omdat ze dan op een meter van je vandaan gevoerd worden.

Naast dolfijnen zijn er ook veel emoes (lijken erg veel op struisvogels). Deze lopen door de straten en over de camping en als je niet oplet zitten ze met hun snavel in je achterklep van de auto te zoeken naar wat eten.
Ondertussen wordt onze dierenkennis dus flink verrijkt. Naast de vele kangoeroes, wallibi’s, koala’s, wombats, leguanen, egels 2.0, tropische vissen, zeeschildpadden, dolfijnen, pelikanen, emoes, doodgereden koeien naast de weg, hebben we inmiddels ook pinguïns gespot!

Ondertussen zijn we ook weer in de bewoonde wereld beland en hebben we Perth bezocht. Zoals vele steden in Australië eigenlijk niet zo heelveel te bieden hebben, is Perth een leuke stad. Dit komt overigens met name door ‘Kings Park’. Waar New York ‘Central park’ heeft, Amsterdam het Vondelpark, Deurne het……uhmmm….Deurne niets heeft, heeft Perth ‘Kings Park’. Erg leuk om hier doorheen te lopen en vanuit een relaxte omgeving de skyline van Perth te bekijken.
Voor meer info over Perth, klik hier.

Wat ons nog meer opvalt aan deze regio is dat het wat koeler wordt. Blijkbaar wordt het nu herfst, waardoor het nog “maar” 27 tot 30 graden is overdag. Dit betekent dat we ’s avonds, met name bij stevige wind, ons vest nog wel eens aan moeten. Toch ff wennen na 2 maanden hitte, maar niet zo heel erg.

Inmiddels zijn onze verdere reisplannen weer wat concreter geworden. Op 4 juni komen we aan op Fiji om vervolgens een 12-daagse eilandentrip te doen. We kunnen hier ook weer volop snorkelen, kayaken, gaan we naar het eiland van de film ‘Cast Away’ en kunnen we zwemmen met walvishaaien. Dit is een georganiseerde reis, maar na deze 12 dagen blijven we zelf nog 4 dagen langer op het grootste eiland. Daarna zullen we waarschijnlijk doorvliegen naar Hawaï, maar de tickets hiervoor moeten nog geboekt worden.

Eerst nog 1,5 maand Australië waar we richting het einde nog onze bus moeten verkopen. Deze staat inmiddels al op de Australische marktplaats, ‘Gumtree’, en de reacties komen langzaamaan binnen. Gelukkig hebben we een terugkoopgarantie met de dealer waar we de bus gekocht hebben, maar mochten we deze voor meer kunnen verkopen, dan is dit een aangename meevaller.

Druk, druk, druk dus de komende tijd, het begint op werken te lijken…..  ?

2 gedachten over “Zon, zee, strand….de westkust!”

1. Weer een prachtig verslag van je reis alsof je het meebeleeft
    Mensen kijken en aankijken en dan hun gedrag/uitingen beoordelen tegen over elkaar zonder dat ze dit verstaan is ultiem
    Wens jullie veel plezier in het vervolg van jullie reis

2. Mooi verhaal weer, ik hoor ook weer allemaal plaatsjes die ik was vergeten! Maar het gaat jullie goed af, zo te zien ;)! Veel plezier backpackers!